Stamgroepen
Er zijn verschillende stamgroepen voor de peuters, de onderbouw, de middenbouw, de bovenbouw en de BSO. In een stamgroep zitten kinderen die ongeveer 3 jaar in leeftijd van elkaar verschillen. Kenmerkend voor werken in de stamgroep is dat de oudsten de jongsten helpen. De oudste leerlingen krijgen meer verantwoordelijkheden en leren zelfstandiger te werken. Gedurende hun schooltijd maken kinderen een paar keer mee hoe het is om de jongste of oudste te zijn. Ze ontdekken hun eigen en elkaars sterke en zwakkere punten en leren hier respectvol mee omgaan. In ons JKC zijn deze stamgroepen als volgt ingedeeld:
- Peuters (2-4 jaar)
- Onderbouw: groep 1 en 2
- Middenbouw: groep 3, 4 en 5
- Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
- BSO (BuitenSchoolseOpvang)
Ritmisch weekplan
Binnen het jenaplanonderwijs worden de basisactiviteiten gesprek, spel, viering en werk gedurende de dag afgewisseld in een ritmisch weekplan. Door de afwisseling komen verschillende kwaliteiten van de kinderen aan bod.
Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie vormt het hart van het jenaplanonderwijs. De traditionele vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, natuurkunde en techniek, worden thematisch binnen projecten in onderlinge samenhang aangeboden. Een nieuw thema wordt zo uitdagend mogelijk geïntroduceerd. Wereldoriëntatie biedt de kinderen de gelegenheid om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Uitgangspunten zijn de belangstelling en vragen van het kind en de werkelijkheid om ons heen.
Veilig pedagogisch klimaat
Om een veilig pedagogisch klimaat op onze school te versterken, werken we met de methode Leefstijl.Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. Met het Leefstijl-programma worden kinderen hiervan bewustgemaakt. Samen met groepsgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de Leefstijl-lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep. Door de leefstijllessen krijgen de kinderen zelfvertrouwen en kunnen ze doordachte beslissingen nemen. Ze leren luisteren, gevoelens te uiten en rekening te houden met anderen. Leefstijl is een methode die niet alleen de emotionele intelligentie stimuleert, maar ook het leren zelf. Kinderen zitten immers beter in hun vel waardoor ze beter en makkelijker leren. Leefstijl staat in zowel de kleuter-, midden- als bovenbouw wekelijks op het lesprogramma. Leefstijl bestaat uit zes thema’s die jaarlijks op een ander niveau terugkomen.Ook de veilige omgang met sociale media, is opgenomen in het Leefstijlprogramma. Daarnaast doen we aanvullend in de bovenbouw Mediamasters.
Meer informatie over ons onderwijs is te vinden in de schoolgids. De punten waar we de komende jaren de focus op willen leggen zijn te vinden in het schooljaarplan en in het meerjarenplan.