Samenwerking Kentalis (TOS)
Handen-in-één voor kinderen met een taalontwikkelings-stoornis (TOS) in Wolvega
JKC Sint Franciscus en IKC Scholtens werken nauw samen met Kentalis en logopediepraktijk Veelzeggend. Door de samenwerking is de school in staat om thuisnabij onderwijs en zorg te bieden aan kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). De samenwerking richt zich op leerlingen met TOS uit Wolvega en omstreken die net wat meer ondersteuning nodig hebben dan hun klasgenootjes.
Vijf procent van de kinderen heeft TOS
In een klas of groep van twintig kinderen, heeft – statistisch gezien – één kind TOS. Bij kinderen met TOS wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt. Een kind met TOS heeft grote moeite met praten of het begrijpen van taal. De taal- en spraakontwikkeling verloopt hierdoor anders dan bij leeftijdsgenoten. De taalproblemen verschillen per kind en per leeftijd.
Je kunt je voorstellen dat niet alleen het vak ‘taal’ lastig is voor deze leerlingen, maar ook alle andere vakken, zelfs rekenen. Want overal komt taal aan te pas!
Het is voor hun ontwikkeling en hun zelfvertrouwen belangrijk dat deze kinderen op school op tijd de juiste ondersteuning krijgen. Met extra hulp kunnen kinderen met TOS vaak goed meekomen op school, bijvoorbeeld door een ambulant begeleider van Kentalis en behandeling van een logopedist. Door de samenwerking met Kentalis en Logopediepraktijk Veelzeggend is deze hulp op school beschikbaar.
Over Kentalis
Kentalis is er voor mensen die een taalontwikkelingsstoornis hebben of slechthorend, doof of doofblind zijn, ook als zij meerdere beperkingen hebben. Zij kunnen bij Kentalis terecht voor onderzoek, zorg en onderwijs op maat, dicht bij huis en op locaties door heel Nederland. Ook werkt Kentalis samen met zorg- en onderwijsprofessionals in het binnen- en buitenland en delen wij met hen kennis. Onder het motto: ‘Samen komen we verder’.
Over Veelzeggend
De praktijk is een combinatie van een logopedie- & dyslexiepraktijk. Voor iedereen wordt een behandelplan op maat gemaakt, aangezien iedereen uniek is en zijn/haar eigen aanpak vraagt. Dit geldt voor zowel de logopediebehandeling als de dyslexiebehandeling. Bij de behandelingen van de kinderen worden bewust de ouders betrokken, zodat het oefenen thuis makkelijker gaat. Daarnaast is het ook belangrijk dat er contact is met de leerkracht, zodat we de zorg goed afstemmen. We onderhouden met iedere school goede contacten.